16. oktober 2012

Vimpelrekke (DIY) og barnekroken ♥

Da har jeg gjort ferdig min første vimpelrekke,
som selvfølgelig er til lillegutten ♥
Disse var faktisk ganske gøy å lage, så hvis du ikke har prøvd enda, så burde du!


Her er i hvert fall min måte å gjøre det på!
Først må du lage en mal. Jeg bruker bare vanlig papir, som jeg fester til stoffet med nåler.
Klipp malen i en rettvinklet trekant (Hvis du bretter arket blir det lettere) i ca. den størrelsen du vil ha. Husk sømkant! Jeg brukte ca. 14 cm.bredt, og 16 cm. langt (fra midten og ned til spissen)
Fest malen til stoffet med nåler, Bruk gjerne restestoff, det gjør ikke så mye om det er heeelt rett, i hvert fall ikke om vimpelen er ensfarget. Har du mønster på, må du være litt mer nøye.


Brett gjerne stoffet flere ganger, så lager du flere vimpler samtidig.
(Husk at hver ferdige vimpel trenger to av disse, så du må lage 'dobbelt opp')
Klipp ut delene og fest dem sammen med nåler, rett mot rett. (de skal vrenges)
Sy dem sammen, og overlock gjerne hvis du vil ha det ekstra 'sterkt'. Ikke sy sammen toppen.
Så vrenger du alle vimplene, og trykk godt ut i spissen. Deretter stryker du dem, slik at de blir flate og fine
Pass på at stoffet ikke bretter seg.


Nå skal det hele settes sammen. Det letteste er å bruke et skråbånd. Det kan du få tak i på de flest hobby- og sybutikker.
Dette skal brettes dobbelt med vimplene inni. Her kan du enten sy fra den ene siden først, og så den andre, eller du kan sy begge samtidig, hvis du klarer det. (Jeg synes det er enklest, og det blir penest)
Da må du feste vimplene på skråbåndet med nåler. Bruk målebånd slik at du får lik avstand mellom vimplene. Jeg har brukt ca. 5cm.
Brett skråbåndet og ta vekk nålene etter hvert som du syr (ellers havner nålene inni). Her er det lurt å være nøye, da blir det penest resultat.
Til slutt stryker du over det hele igjen, og - voilà!

Til informasjon, så har jeg brukt 4 forskjellige stoffer, og laget 3 vimpler av hver. Altså 12 vimpler. (Èn ble fjernet i prosessen, da rekken ble litt for lang ☺)
To av stoffene er fra Tilda, og to er patchwork-stoffer fra hobbybutikken Hobby & Sånt på Amfi Borg kjøpesenter.
Vimpelrekken er enkelt og greit festet ved hjelp av to dekorative klyper fra TGR, som jeg har satt 'lærertyggis' bakpå. Jeg har også festet litt bakpå vimpelrekken enkelte steder, slik at den holder seg på plass.

***

Vimpelrekken min har da fått plass i barnekroken på soverommet, hvor lillegutt skal sove frem til han flytter inn på eget rom. Her begynner det å bli ferdig nå, så jeg tenkte jeg ville vise det fram!


Så sånn ser det ut! Vimpelrekken er på plass, sammen med litt annen pynt. Ole Brumm-printene har jeg skrevet om HER.
Rammen som henger over hodeenden av sengen har jeg laget selv, i samme stil som den jeg laget til datteren av venninnen min HER. Desverre er det jo da sånn at den inneholder navnet, så den har blitt sladdet foreløpig - hihi
Pynten over fikk jeg i gave til min babyshower. Det står 'Shh... baby sleeping.' Kjempesøt!
Ellers er sprinkelseng og madrass fra Ikea (gave fra mine besteforeldre) Sengen heter Hensvik.
Babyteppet har min kjære MAMMA laget til oss, og Hinkel Pinkel-bamsen er en gave fra en liten venninne som lillegutt får... ♥


Håper han synes det blir fint å sove her!






5 kommentarer:

  1. Kjempefin vimpelrekke!
    Koselig guttekrok, med nydelig teppe i senga :)
    Ha en fin dag ;)
    Klem Mirjam

    SvarSlett
  2. Jeg bruker ferdig tørket lavendel. Jeg prøvde å ha lavendel selv, en sommer og tørket det, men det ble liksom ikke helt store kvanta. Mye jobb for lite resultat, om du skjønner hva jeg mener.
    Nei, løsvekt i interiør og blomsterbutikkene funker fint for meg ;-)
    Klem
    PS! Søt vimpel!

    SvarSlett
  3. Elsker vimpelrekker. Din var kjempefin, så flink du er!
    Nydelig barnekrok. Snart har du han hos deg. Kanskje i natt? Lykke til! :)

    Klem, Lise

    SvarSlett
  4. Kjempefin vimpelrekke ble det :)
    Koselig krok du har laget til!

    SvarSlett
  5. Så fin den ble:)
    Vimpler er lett som en plett;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar ♥